Motion

Få mere tid til sundhed og fitness i hverdagen

Det kan være svært at finde tid til at pleje sin sundhed, hvis man har et travlt arbejde og en masse fritidsinteresser, som man også gerne vil have til at passe ind i kalenderen. Men man kan på flere måder få mere plads til sundheden – simpelthen ved at gøre den til en mere naturlig del af ens hverdag, frem for noget der er adskilt fra det, man ellers foretager sig.

Motion og sundhed skal nemlig være en integreret del af ens daglige rytme, hvis man gerne vil have, at det skal vare ved gennem hele livet. Her kommer en række råd til, hvordan man kan gøre sundhed og motion til en naturlig del af hverdagen uden at skulle sætte alt for meget ekstra tid af til det.

Tag cyklen, når du skal på arbejde

Det kan lyde banalt, men det virker faktisk. For hvis man begynder at se sin cykel som et transportmiddel frem for et middel til at få motion, så er man faktisk langt, når det kommer til at få sundheden bragt ind i hverdagen. Og man kommer også langt kilometermæssigt.

For selv en lille tur på cyklen hver dag kan i det store billede betyde, at man får utrolig meget motion, i forhold til hvis man tog toget eller bussen de to stop, det kan tage at komme hen til arbejdet. Samtidig har det også andre fordele at cykle om morgenen. Det gør, at ens krop og ens hjerne hurtigt kommer i gang, så man derved har et mere frisk sind, når man møder op om morgenen og skal koncentrere sig, end hvis dagen starter i en bil eller et andet mere stillesiddende transportmiddel.

Prøv en ny fødevare hver uge

En af grundene, til at mange har en tendens til at gå efter mindre sunde alternativer, er, at man ofte går efter de ting, som man kender. Derfor er det vigtigt at prøve noget nyt og på den måde minde sig selv om værdien af at få nye smagsoplevelser og rent faktisk bruge tid på den mad, man laver, frem for altid at vælge de fødevarer, der er nemmest og forbundet med mest hygge.

For at finde nye fødevarer er det oftest en rigtig god idé at starte i afdelingen for frugt og grønt. Her findes ofte et hav af frugter, der ikke ligner de mere traditionelle frugter som æbler og bananer, som mange danskere ellers spiser. Men det kan være en god idé at gå på jagt i disse nye former for frugt, fordi de kan indeholde vigtige næringsstoffer og stoffer mod frie radikaler, der er meget sunde for ens krop.

Gør morgenturen til en vane

Om det så regner eller er mørkt, eller om turen er 500 meter, så er det en god idé at tage den. Morgenture på gåben er nemlig en smart måde at vågne hurtigt og samtidig få lagt en masse ekstra skridt til de 10.000 skridt, det som udgangspunkt er vigtigt, at man går hver dag.

Samtidig får hjernen en masse ekstra ilt og sanseindtryk, så det er nemmere at komme i gang med dagens gøremål. En morgentur kan især anbefales til de, der har så langt til jobbet, at de bliver nødt til at tage bilen eller offentlig transport og dermed har brug for en anden måde at sikre sig den daglige motion og komme hurtigt i gang fra morgenstunden af.